Pages

Monday, September 12, 2011

10 makanan bukan feveret Saya!

Haaaa entry kali nih, Nak citer pasal makanan lah plak.. kiter suma nih kan, bangun jer tido celik mata, haa terus pikir nak makan apa erk ari nih.. betul x?? betul ke tidak nih??? hmmmmm??? Jangan tipu wey., baik ngaku!!! hahahah lagi2 time pose.. :-) aku bab makan nih adalah cerewet sikit, tp kalo dah xde menda., itu jer yang ada, aku bedal jugak, janji perot berisi..Kalo x, g dok somalia bagi orang somalia dok sini... diorg tuh nak makanan! yang kiter nih ada makanan nak memilih plak kan... ? NGADE ! (hamek ko! nasihat tok diri sendiri jugak lah)... Tapi pape pun aku nak gak citer apa makanan yang aku kurang minat nak makan.. nih antaranyer jer lah yer.. top 10 gitu! ingat lagu jer ada carta??? makanan xsuka pun ada tau....ok lah nih antaranyer :

10. KARI

HAAAAA nih kira menu yang aku mmg xbape nak berkenan lah nih "kari". aku  xtahan baru rempah dia.. kuat sangat, that y mcm x gemor jer nak makan,  kat umah, suma org suka kari, lagi2 my Abah, aih memamg FEVERET dia lah kari nih, buat plak Kari Kepala IKan... mak aiii MAssyuuKK! tp aku jer x massyukkk...lagi2 kalo kari ikan.. mmg kalo bley elak, aku elak.. heehhe.. Tekak aku nih kadang-kadang ngade dia melampau tahap kuda!, kata x suka kari, tapi kalo mee kari aku suka plak makan (tp tgk mee kari jugak lah yer).. kalo mcm sedap mata memandang aku makan,... heheh...Nak dijadikan citer, kalo aku blek kampung belah PERAK, menu dia for sure KARI, so nak x nak aku kena lah bedal gak kari tuh, tapi ley kire lah berapa titis kuah jer aku amek! hahahahah..... kalo beli roti canai pun cm gitu gak KoMpom!!! x nak Kari yer mamak!! dhal taruk sambal jer.. kalo x, makan roti kosong jer lah... :'(

9. ASAM @ JERUK

Orang selalu cakap org pompuan nih suka makan asam, lagi2 time pregnant, urm tp aku plak jenis x suka asam.. MMG x minat lah... sekadar nak ilangkan rasa loya tekak jer bley lah.. nama nak nikmati asam 0r jeruk nih mmg tak lah yer... Masam!!! Tp ramai jugak ckp kat aku, kalo skrg x suka asam for sure time pregnant nnt ngidam nak  makan asam... urrmmm yer ker??? urmmmm.. kiter tgk jer lah nnt k.. tp Buat masa nih, asam are not my taste at all...

8. ASAM JAWA GULA

Haaaa nih pun satu masalah, aku pernah cuba makan asam nih banyak kali, (dalam hati, kalo org len suka ngape aku xley suka???) so aku cuba makan banyak kali bagi suka.... but akhirnyer.... kirim salam jer lah jah oiiii... MMG x masuk ke anak tekak aku nih haaaa... cube lah beribu kali pun, ciput aku geget, ciput gak aku buang... hahahhaha Maap yer...! (o_0)" .xtually aku xtau nama dia apa, but ghope dia macam nih lah lebey kurang...


7. IKAN PARI

Seumur hidup aku sekali jer aku makan ikan pari.. tuh pun sbb kat umah org (mak yune masak) ..  then aku xmakan dah ikan pari nih.. ramai org suka ikan pari kan..??? sure sedap kalo buat asam pedas ker or ikan bakar ke... haaa memang mengancam..!!! tapiiiii aku x minat lah wey... isi dia rasa mcm liat2 sikit.. then xtau lah nak kata mcm mana.. senang citer mmg kalo bolek elak, pari nih pun akan ku cuba untuk elak dari di makan..... lagi pun dia dah bunuh org!! hahahaha (aku gurau jer yer,,,).. Adik aku, abang aku n my abah. Mak aiii sukenyer diaorg makan ikan pari tuh.. sungguh enak katanya... aku????? urm xper lah... it ok.. ayam goreng pun ok... x pun bagi telur dada taruk kicap pun ok! (alamak tetiba lapar plak)...

6.NASI DAGANG

Seterusnye, Nasi dagang.., yang masak ngan beras pulut n makan ngan ikan tongkol kan???? hurm mmg lah aku x makan... sbb dia pulut... kalo pulut kuning makan ngan rendang, berselera gak aku makan.. tp yang nih.. urm xper lah... mungkin cari nasi campur jer kot.... :'(



5. GULAI NANGKA

credit pada tuan empunya gambar (saya pinjam jap yer)
Gulai nangka ???? urm mmg xpernah ada rasa niat dihati nak makan.. sbb dia nangka..hehehe aku memang x minat nangka nih,  either dia buah or dah dimasak gulai.... sedap ker nangka???? aku suka cempedak, buat goreng.. haaa tuh berbiji2 aku bley telan.. tapi kalo gulai nangka nih. urmmmm xmo lah walaupun diberi percuma, melainkan kalo dah lapar tahap meroyan aku makan lah, tapi amek kuah jer...hheheh.. kang pengsan plak.. but so far sehingga ke saat ni, aku x pernah rasa mcm mana rasa gulai nangka... hehehehe

4.IKAN MASIN

Kat umah tuh banyak giler ikan masin, ckp jer nak ikan masin jenis apa, berbulu ayam, sepat, n ntah pape nama lagi ada, ikan masin terubuk from sarawak pun ada.. sikit pun aku takde perasaan nak makan.. tgk family n member2 suma makan, terdetik dalam hati, x masin ker??? aku rasa secubit pun dah masin...Kadang2 bile time nak masak gulai lemak pucuk paku or gulai lemak nenas, start lah diorg request, "dik letak ikan masin skali erk, msti sedappp.". aku??? ermmmmmm erk? sedap erk...?? tapi demi menjaga tekak yang ramai n menjauhkan sifat pentingkan diri sendiri dalam diriku yang serba kekurangan nih.. aku pun apa lagi, "oret bah, nnt abah bli jer barang yer, adik masak..." hahahhaha.. so aku makan sayurnyer jer lah gamaknyer.. kuahnyer xder lah amek banyak, coz terasa ikan masinnyer... xtau lah ngape aku x minat ikan masin.. walau dihidang hari2 sekalipun.. aku mesti rasa mcm x nampak jer ikan masin tuh.. penat diorg ckp sedap, tapi aku tetap kata x sedap!!! hahahhaah....

3. ORGAN DALAMAN (kecuali paru)

organ dalaman nih kire mcm hati, limpa, lidah perut, pedal, haaaaa suma nih aku xmakan.. bukan sebab geli ker apa, tp aku rasa mcm dia xsedap, dah bape kali aku tertipu, ingat kan daging, upanya hati.. 'on the sport' benti makan n xnak makan dah... serius x sedap!! (bagi tekak aku yer, kalo korang suka silalah teruskan makan, jangan malu, jangan segan yer..) Tapi kalo paru yang buat kuah kacang tuh, aku suka but dengan syarat it must be nipis, no tebal2.. muak! (mengade gile minah sorang nih), tuh xnak, ini xnak.. tapi yang penting aku xnyusahkan org yer.. kalo aku xsuka, kat umah org aku dok diam2 jer.. xde aku ckp eeeeee xsuka... no erk... jangan nak mengata !! i still know how to behave ya...

2. PETAI, JERING dan SEANGKATAN DENGANNYE

Yang nih plak my second top list, kire makanan kedua yang paaaaalingggg aku x minat nak makan... kalo bley tergeget sikit pun aku xnak... org kata elok makan.. buat ubat.. ish xmo lah, xminat!!!  tp bukan sebab petai tuh busuk aku xnak.. cuma tekak tuh mmg x bley terima... penah lah jadi satu kes, arwah mak aku kata, cube lah makan benda nih (petai).. seddaaapp!!! manis.. aku apa lagi, meh org cube.. skali dah cube.. TERSEMBURRR nasi dalam mulut kat depan diorg.. haaaaa tuh lah nasibnye....  So as a lesson, don't lie to me ya.. kang xpasal2 jer kena sembur secara x sengaja.. hehhehe.. sejak dari tuh lah Petai , jering suma not in my book list yer... heheheh

1. BUDU & CINCALOK

And for the winner of all that what i didn't like soo muccch to eat are!!!

are!!!!!!!

Dah terang2 tulis kat atas tuh budu & cincalok... hohoho sangat lah x suka! mmg xsuka, n x tergambar rasa x minatnyer.. heheh.. jgan marah erk sapa yang suka.. sbb it just for my taste, if korang suma suka.. silakan lah makan.. aku xde nak kutuk ke, nak hina ke, xder.. bagi aku dia makanan yang halal n boley dimakan.. so makan jer.. cuma aku jer yang xberkenan ngan makanan nih... tp kalo aku xnampak n korang letak budu tuh dalam makanan.. aku telan jugak! sbb aku xtau, contoh nasi kerabu.. sedap ooooo.. tapi abang aku kata ada budu.. erk? ada erk?? urm xper lah, aku telan jugak, sbb nasi kerabu sedap gak.. heheheh :P



4 comments:

zoe kasanoda ! said...

hokeh !! aku da trtinggalkn jejak da ni !! 1st tym tnggalkn jejak di blog mu !! hamboi2 dia !! siap berangking2..rugi naa ko x skak suma tu..tah2 nnti, tym ko mmbawak budak, amek ko, dr no 10 sampaaaaaaaaaaaaaaiii ke no 1 ko bedal..muahahahaha..eh, ini bkan do'a tau..ini andaian semata..

Unknown said...

hahhahah zaaa.... aku suka jejak yang ko tinggalkn.. TQ..
Tuh lah za, aku pun takot kalo terjadi mcm tuh, xper time pembawakan itu sementara.. hehehe.. :)

zoe kasanoda ! said...

kalau sorang dua mmg laa sementara..tp kalu da sapai seploh, doblas orang....? nyaaaahahahahaha

Unknown said...

HAHAHHAHAHAHHA..... ganas statement ko kak ! HAHAHAHHAAHHA