Pages

Wednesday, May 2, 2012

Tahukah Anda????


Tahukah anda , Dragon ball ada 7 biji SEMUANYA???? HAHAHAHA!
Memang tak lah kan nak bagi korang fakta karoot mcm tuh.. that was dull already..

.. Setelah lama menghilangkan diri untuk bertapa dan mencari ketenangan, Finally, i'm back with some knowledge and facts that we can share and use it for our life... Sapa yang nak tau and nak tambah sikit ilmu yang tak seberapa nih, meh lah kita sama2 baca entry kat bawah nih, dan pada sapa yang xnak, ok sila ke kanan belah atas tuh, then tekan jer butang "x" tuh..confirm ia akan membantu anda.. heheheh  time kasey... :) nanti datang melawat lagi erk..

Kebetulan hari tuh, i was attend one seminar mengenai "Kefahamanan Asas Falak"  derrrr mcm apa jer seminar nih, mcm xbest jer.... bley faham ker???  " (that was what i'm  thinking before attend the seminar larr)  but because of "SYMP" so i just go there, sit and listened! *nak jadi pekerja yang baik n cukupkan koata kursus so jalan jer lah kan..* :P

But what happen is.. seminar nih sebenarnya sangat-sangatlah menarik dan sangat berilmu, banyak benda yang kita tak tahu boley jadi tau.. serius i tell u, satu bentuk nguap pun x keluar dari mulut i uools .. just focus myself listened and noting2 on my note.. cool habis seminar dia! TERBAIK *buat bunyi mcm boboboi*

Seminar was being given by Y.Bhg Tn Haji Hanafiah bin Hj Abd Razak, dari jabatan mufti Johor.. He was so good in giving a talk.. boley ingat tuh cara dia ckp "PooooRt DickkSon" sampai skrg.. hahaha.. funny giler! Tempat yang disediakan juga sangat menarik di Baitu Hilal Port Dickson.. *tempat yang paling cantik di seluruh Malaysia untuk tgk anak bulan* how cool is that kan..?ada pemandangan laut yang indah, tempat yang bersih, makanan yang sedap-sedap.. oops! ok enough with that! let focus eyena!

Ok rasanya dah banyak sangat celoteh, so let we share some of the input that have been given to us on that day...

1) TAHUKAH ANDA?

Orang2 yang beriman tidak boleh diberikan terlalu banyak rezeki, kerana dikhuatiri akan terjebak dengan kejahatan  - Surah Al-Asyura'
(that y la kalo kita ada rezeki yang lebih, kita jangan TAMAK! kita sedekahkan pada yang memerlukan or bagi yang beragama islam,banyak2kan lah membuat zakat, supaya kita tak terjerumus ke arah kejahatan).

2) TAHUKAH ANDA?

Allah akan memberi rezeki mengikut usia dan umur yang telah ditentukan.. -Surah Al-Asyura'
(perasan tak, masa kita mula habis blaja? kite kaya tak??  tak kan.... ?? bape sen sangat kita ada kan?? haaaa sbb masa tuh kita baru mula nak dapat rezeki dengan hasil usaha kita sendiri)
(then bila kita dah capai umur 40 tahun, hidup kita dah mula senang sedikit, sbb dah ada keja yang stabil, keja pn dah confirm, aset pun dah ada sikit2... betul x?)
(kemudian bila dah capai umur 55 ke atas, kita dah boleh rasa kemewahan sedikit demi sedikit, contoh: for gov servant, dah ada pencen tiap2 bulan, yang private sector, dah bley kuarkan duit EPF yang kita dah simpan lama, then renovate rumah, beli itu ini.. kan? kan? ) so betul tak rezeki diberikan mengikut usia kita, ini adalah kerana Allah nak mendidik kita supaya kita bersifat Qanaah dan sentiasa berusaha dan bersyukur!

3) TAHUKAH ANDA?

Setiap 4 minit dalam hidup kita , Allah akan berikan kita habuan (1 nasib) jadi satu jam = 15 nasib.. tp korang bley nampak ker??? hehehehhe but that the fact i get it from the ustaz.. hebat kan?

4) TAHUKAH ANDA?

Pada jam 12.30 tengahari, ini adalah waktu yang terbaik untuk 'Berehat' daripada segala kerja, kerana pada waktu ini syaitan sedang menggila dan accident slalu berlaku time2 begini..

Terdapat 3 kemudaratan jika kita tidak berehat pada waktu gila ini:-
    1) Boleh lemah2 sendi
    2) Baju cepat luntur
    3) Angin kotor sedang bertiup - penyakit dari bawah bumi sedang keluar dan boleh menyerang manusia..

5) TAHUKAH ANDA?
- kenapa waktu maghrib kita mesti masuk dalam rumah dan jgn dok kat luar lagi, ini adalah disebabkan penyakit2 yang keluar pada tengahari tadi akan turun semula ke bawah bumi dan juga boleh memudaratkan.. so after this, sblm maghrib bawak2 lah dok dalam umah yer.. jangan nak menggatal nak main bola x sudah2.. heheh p/s : pesanan ringkas free...

6) TAHUKAH ANDA?

Kalo kita slalu atau kerap tido waktu siang dan malam pulak kita berjaga, ia boleh menyebabkan kita mewarisi sifat "binatang buas" , dimana kita akan cepat sangat naik marah a.k.a BARAN lah yer.. so kurang-kurangkan lah tido di siang hari, n tido lah awal time malam dan berjagalah seketika di tengah malam untuk solat sunat, bukan men tenet or game k.. :) *pesanan ringkas lagi*

7) TAHUKAH ANDA?

Sewaktu kelahiran bayi, sebanyak 360 Syaitan akan kerumuni bayi anda.. bayangkan di sekeliling bayi anda ada 360 syaitan yang sedang memerhatikannya, so jalan yang terbaik, sebaik sahaja bayi dilahirkan, cepat2lah azankan bagi bayi lelaki dan di qamatkan bagi bayi perempuan.. urrmmm scary kan..??? *kitaorg yang kat dalam dewan mcm "ooooooooooh"


8) TAHUKAH ANDA?

Akhir sekali, tahukah anda tanda2 gempa bumi akan berlaku? ok ini cuma tanda2 sahaja yer, jadi x jadi itu semuanya ketentuan Allah SWT... :)
Antara tanda-tandanya:
   1) Cuaca yang sangat panas
   2) Tiada Angin
   3) Hujan tidak turun-turun 
   4) Awan yang memanjang
(semua ini berlaku dalam tempoh 3 hari berturut2)

Haaaaa tuh lah serba sedikit ilmu yang dapat dikongsikan daripada seminar yang namanya mcm tak best, tapi ilmu yang diperolehi sangat membuka mata dan minda dan sentiasa membuatkan kita berfikir tentang betapa besarnya kuasa Allah itu mencipta sekian Alam.. cool kan??

P/S : pls save the date !!!!

Pada 28 Mei 2012 jam 5.18 petang jom lah kita beramai2 menetukan arah kiblat kita yang sebenar, kerana pada ketika ini, matahari betul ! betul! berada di atas kaabah.... subhanaAllah.. lets do this guys... menuju pada yang satu!! 

~Chaowz~

No comments: